The global pandemic represented. Analysis of award-winning images in major world photographic competitions
DOI:
https://doi.org/10.56418/txt.15.2022.003Keywords:
photojournalism, coronavirus, press, graphic, World Press PhotoAbstract
The COVID-19 pandemic was the most important and most widely covered news item in 2020 worldwide. Textual information has been accompanied by images of different types, despite the difficulties associated with the pandemic for photojournalists. This paper analyzes the images related to the global pandemic that have been awarded prizes in four of the most prestigious photographic competitions worldwide: World Press Photo, Sony World Photography Awards, The Pulitzer Prizes & International Photo Awards. The objective is to determine which themes are treated and what are the most important technical and formal characteristics of the works. Content analysis is used using an ad hoc designed model based on previous ones. The results show that the subject matter is diverse, whether the coronavirus pandemic is dealt with directly (attention to victims and professionals) or indirectly (confinements and consequences in general).
Downloads
References
Aleixandre-Benavent, R., Castelló-Cogollos, L. y Valderrama-Zurián, J. C. (2020). Información y comunicación durante los primeros meses de Covid-19. Infodemia, desinformación y papel de los profesionales de la información. El profesional de la información, 29 (4), e290408. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.08
Andreu-Sánchez, C., y Martín-Pascual, M.A. (2020). Fake images of the SARS-CoV-2 coronavirus in the communication of information at the beginning of the first Covid-19 pandemic. El profesional de la Información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.09
Arrobo, J.P.; Barrazueta, P., y Cartuche Flores, C. (2022). Abrazos y protección. Fotografía con Emociones incluidas. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, (24), 397-415. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi24.13706
Bhatt N., Bhatt B., Gurung S., Suresh, D., Amrit, R.J., Bandana, N. y Shyam, S.B. (2020). Perceptions and experiences of the public regarding the COVID-19 pandemic in Nepal: a qualitative study using phenomenological analysis. BMJ Open, (10), e043312. http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2020-043312
Blanco-Pérez, M. (2022). El discurso fotográfico en los premios World Press Photo (1955-2021): tecnología, política y medios. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 241-258. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1543
Cantero-de-Julián, J.-I., Sidorenko-Bautista, P., y Herranz-de-la-Casa, J.-M. (2020). Radiografía de la pandemia: análisis de la cobertura periodística de la Covid-19 en portadas de periódicos. El profesional de la Información, 29(5). https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.23
Casero-Ripollés, A. (2020). Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. El profesional de la Información, 29 (2), e290223. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23
Castillo-Esparcia, A., Fernández-Souto, A.B., y Puentes-Rivera, I. (2020). Comunicación política y Covid-19. Estrategias del Gobierno de España. El profesional de la Información, 29(4), 1-22. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.19
del Valle Gastaminza, F. (1993). El Análisis Documental de la Fotografía. Cuadernos De Documentación Multimedia, 2, 33-43. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/CDMU/article/view/59340
Doucet, A. V. (2008). Análisis de contenido y propuesta de metadatos para la representación documental de la fotografía científica: un estudio de casos [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Disponible en: https://digibug.ugr.es/handle/10481/1816
Eder, S.J., Steyrl, D., Stefanczyk, M.M., Pieniak, M., Martínez Molina, J., Pešout, O, Binter, J. Smela, P., Scharnowski, F., y Nicholson, A.A. (2021). Predicting fear and perceived health during the COVID-19 pandemic using machine learning: A cross-national longitudinal study. PLoS ONE 16(3): e0247997. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247997
Elías, C. (2020). Expertos/as científicos/as y comunicación gubernamental en la era de las fake news. Análisis de la estrategia informativa del Covid-19 en España. Prisma Social, 31, 6-39. Disponible en: https://revistaprismasocial.es/article/view/3945
Forteza-Martínez, A. (2020). Mirando pantallas: estudio sobre las audiencias en televisión e Internet en tiempos de Coronavirus. Textual & Visual Media, 13, 74-90. Disponible en: https://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/268/192
García-Marín, D. (2020). Infodemia global. Desórdenes informativos, narrativas fake y fact-checking en la crisis de la Covid-19. El profesional de la Información, 29(4). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.11
International Photography Awards (2020). IPA ~int´l photography awards~. Disponible en: https://www.photoawards.com/winner/?compName=IPA+2020 [Consulta: 25 de abril de 2021]
Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós.
Kumar, A. (2021) Photojournalism and COVID-19 deaths in India, Media Asia, https://doi.org/10.1080/01296612.2021.1938433
Lázaro-Rodríguez, P. y Herrera-Viedma, E. (2020). Noticias sobre Covid-19 y 2019-nCoV en medios de comunicación de España: el papel de los medios digitales en tiempos de confinamiento. El profesional de la información, 29(3), e290302, 1-11. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.02
Maciá-Barber, C. (2020). COVID-19 en portada: radiografía ética de la cobertura fotográfica de la pandemia en España. Revista Española de Comunicación en Salud, Suplemento 1, S42-S58. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5435
Mahmood, S., Hussain, T., Mahmood, F., Ahmad, M., Majeed, A., Beg, B.M., y Areej, S. (2020). Attitude, Perception, and Knowledge of COVID-19 Among General Public in Pakistan. Frontiers in public health, 8, 602434. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.602434
Marzal Felici, J. (2005). Una propuesta de análisis de la imagen fotográfica mediante la utilización de tecnologías digitales e informacionales. En R. López Lita, J. Marzal Felici, y F. J. Gómez Tarín (Eds.). El análisis de la imagen fotográfica (49-80). Publicacions de la Universitat Jaume I.
Marzal Felici, J. (2007). Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada. Cátedra.
Masip, P., Almenar, E., Aran, S., Capilla, P., Puertas, D., Ruiz, C., Suau, J., Vila, P. y Zilles, K. (2020). El consumo de información durante el confinamiento por el coronavirus: medios, desinformación y memes. Digilab, 1-24. https://bit.ly/2BcmOZK
Mauri-Ríos, M., Ramon-Vegas, X. y Rodríguez-Martínez, R. (2020). Media coverage of the Covid-19 crisis: recommendations and proposals for self-regulation. El Profesional de la información, 29 (6), e290622. https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.22
Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. Jossey-Bass.
Organización Panamericana de Salud (OPS) y Organización Mundial de la Salud (OMS) (2020). Understanding the Infodemic and Misinformation in the Fight against COVID-19. Disponible en: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/52052/Factsheet-infodemic_eng.pdf? sequence=14
Perreault, M. F. y Perreault, G. P. (2021). Journalists on COVID-19 Journalism: Communication Ecology of Pandemic Reporting. American Behavioral Scientist, 65(7), 976–991. https://doi.org/10.1177/0002764221992813
Pulitzer Prizes, The (2021). 2021 Pulitzer Prizes. Disponible en: https://www.pulitzer.org/prize-winners-by-year/2021 [Consulta: 26 de junio de 2021]
Reguero Sanz, I., Martín Jiménez, V., Berdón Prieto, P. y Herrero Izquierdo, J. (2021). El discurso sobre la COVID-19: un estudio en la prensa de Italia, España y Alemania. Revista de Comunicación, 20(1), 239-267. https://doi.org/10.26441/RC20.1-2021-A13
Rivas Carmona, M. M. y Calero Vaquera, M. L. (2020). Pandemia y posverdad: el impacto de la COVID-19 en la comunicación por WhatsApp. Prisma Social, (31), 110–154. Disponible en: https://revistaprismasocial.es/article/view/3892
Rodríguez-Blanco, V. (2021). ¿Se vulneró el Derecho a recibir información durante el primer estado de alarma en la crisis del COVID 19? Revista española de la transparencia, 12, 227-246. Disponible en: https://revistatransparencia.com/ojs/index.php/ret/article/view/136
Román-San-Miguel, A., Sánchez-Gey-Valenzuela, N., y Elías-Zambrano, R. (2020). Las fake news durante el Estado de Alarma por COVID-19. Análisis desde el punto de vista político en la prensa española. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 359-391. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1481
Sony World Photography Awards (2021). 2021 Winners and Shortlist Galleries. Disponible en: https://www.worldphoto.org/2021-winners-and-shortlist-galleries [Consulta: 3 de mayo de 2021]
Torres-Salinas, D. (2020). Ritmo de crecimiento diario de la producción científica sobre Covid-19. Análisis en bases de datos y repositorios en acceso abierto. El Profesional de la Información, v29 (2), e290215. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.15
Trabadela Robles, J. (2019). La "paz" representada en los bancos de imágenes en Internet. Estudio de casos. En A. I. Arévalo Salinas, G. Vilar Sastre y M. García López (Coor.). Comunicación y cambio social (231-240). Tirant.
Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación: una introducción a sus métodos. Bosch.
World Photography Organisation (2021). Acerca de la Organización. Disponible en: https://www.worldphoto.org/about-us [Consulta: 20 de junio de 2021]
World Press Photo (2021). 2021 Photo Contest. Disponible en: https://www.worldpressphoto.org/collection/photocontest/2021 [Consulta: 1 de mayo de 2021]
Yin, R.K. (2014). Case study research: design and methods. Sage Publications.
Zach, L. (2006). Using a Multiple-Case Studies Design to Investigate the Information-Seeking Behavior of Arts Administrators. Library Trends, 55(1), 4-21. https://doi.org/10.1353/lib.2006.0055
Zainal, Z. (2007). Case study as a research method. Faculty of Management and Human Resource Development, Universiti Teknologi Malaysia. Jurnal Kemanusiaan bil, 9(6).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Textual & Visual Media
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.